Wigo

Pár nápadů a rad jak v pohodě odehrát Wherigo keš

Wherigo (zkráceně Wigo), bylo v začátcích přístupné jenom majitelům GARMINŮ a dokázal ho naprogramovat jenom docela šikovný programátor. Rozšířením chytrých telefonů a více, či méně kvalitními playery wigo her se okruh možných hráčů výrazně rozšířil. Ale opravdový masivní nástup začal až po publikování Urwiga, nového nástroje na tvorbu wigo her. Urwigo je natolik „uživatelsky přívětivé“, že vytvořit jednoduchou hru může dnes prakticky každý. Stejně, jako musíme získat dovednosti k odlovu T5 keší, musíme se naučit komunikovat s wherigo hrou. Nelze ani náhodou předpokládat, že po odehrání několika jednoduchých wig s přehledem a v pohodě projdete wigo obtížnosti 4 – 5. Pokud se náhodou setkáte s nějakou „vychytávkou“ , napište mi jí a já ji upravenou, abych nenapovídal, dám do tohoto návodu.

 

  • Je rozumné si přečíst listing, u složitější hry je to většinou nezbytné
  • Kalibrovat kompas, pokud je ta možnost, dále zkontrolovat baterie hlavně u mobilů s Androidem by to mohl být problém
  • Nastavit si správné mapy, vypnout záznam trasy na navigaci. Protože všechno jsou vývojové verze, vzájemně ne úplně kompatibilní, tak se „modlit“, aby nám to po cestě nespadlo
  • V průběhu hry, nedávat navigaci nebo telefon do kapsy, batohu ….. může se ztratit signál družic a pokud v této chvíli začne program počítat polohu, na sto procent spadne
  • Jediná možnost, jak nepřijít o rozehranou hru je ukládat, ukládat a ještě jednou ukládat
  • Ukládáme většinou mezi zónami, kdy program nic nedělá. Můžeme sice program uložit „natvrdo“ tlačítkem ukončit hru a následně zvolit uložení rozehrané hry, ale tato možnost může nenávratně hru poškodit a už ji znovu nenahrajeme.
  • Může se stát, že program očekává nějakou odpověď a vy ji nevíte. Vypnutí Wigo playeru bez uložení a návrat k poslední uložené části je jedinou možností, jak ve hře pokračovat
  • Ale vezmeme to od začátku. Po spuštění hry začneme plnit jednotlivé úkoly. POZOR, čtěte pozorně dialogy, může v nich být nápověda, jak pokračovat dál
  • Jak se mnou Wigo komunikuje? Zobrazením nějakého textu, zvukem a pomocí akcí v zónách. Ale také různými věcmi a informacemi v inventáři playeru.
  • Prostá informace, nebo dialog ukončený OK (nebo jiným klíčovým slovem), zpráva s možností výběru např. Půjdeš pěšky, nebo pojedeš na kole?  PESKY / KOLO, v tomto konkrétním případě se nastavují jednotlivé parametry hry a špatný výběr může i ukončit hru. Ošetřit si rychlost pohybu mezi zónami jsou dvě řádky kódu. K textům lze i přidat obrázek, např. hledané věci, nebo související s dějem.
  • Zvuk u Garmina je pouze pípání, telefony umí více. Většinou se používá k oznámení nějakého stavu. Vstup do zóny, požadavek na zvýšenou pozornost …
  • Teď to nejdůležitější – zóny. Mohou být velké, malé, viditelné nebo skryté, aktivní a neaktivní. Důležité je, že  v nich mohou být vnořené další zóny, nebo položené předměty. Pokud je zóna neaktivní, nejsou vidět ani předměty v ní položené! Na viditelnou zónu se navigujete přímo šipkou, kompasem nebo radarem. Zónu skrytou musíte najít většinou podle nápovědy. Scénář je většinou takový, že vstoupíte do zóny, kde na vás čeká nějaký úkol a k jeho splnění musíte do navigace zadat nějakou hodnotu. Zadáním správné odpovědi vás hra pustí dál.
  • Co však dělat, když vstoupíte do skryté aktivní zóny (vy ji nevidíte) a najednou se vám v inventáři objeví „vidíš tři věci: první  nápis, druhý nápis  a turistický ukazatel“. Po rozkliknutí máme: první nápis – vzdálenost 155m, druhý nápis – tady a turistický ukazatel – 550m. Zde už někteří kačeři znejistí .  Je to ale jednoduché, první nápis a turistický ukazatel mají přímo své souřadnice, ale druhý nápis ne. K nalezení druhého nápisu bude ve hře určitě nějaký návod.
  • Pokud náhodou opustíme zónu, zmizí nám v tu chvíli i věci v zóně ležící a pokud se do ní vrátíme, věci se opět objeví
  • Pokud v zóně splníte všechny úkoly a opustíte jí, většinou zmizí z inventáře (záleží to na autorovi hry). Určitě ale dostanete nějakou informaci, jak pokračovat dál. Pokud ne, je možné, že jste nesplnili všechny úkoly.
  • Úkoly mohou být klidně virtuální. Např. „Černokněžník tady někde ztratil kouzelnou hůlku a my ji máme najít“. Co teď?  Buď máme přesně popsáno kde hledat a tedy hledáme, pokud je informace nejasná „někde tady“, autor na nás narafičil fintu s časovačem, to znamená, že nás nechá třeba minutu hledat a pak nám oznámí „našli jste“. 60 vteřin hledání v noci v lese je neuvěřitelně dlouhé J
  • Našli jste požadovaný předmět, ale ten nejde „sebrat“? Zamyslete se nad tím, zda nepotřebujete k „sebrání“ ještě něco. Typická finta je: jsi na palouku plném jedlých hub, sebrat je však nemůžeš, ale o kus dál je na zemi košík. Pokud máš košík, můžeš sbírat houby.
  • Čím vyšší je obtížnost hry, tím budou kladeny vyšší nároky na váš logický úsudek