Stroje
Mechanický díl je základním stavebním kamenem každého výrobku a bez slušně vybavené dílny nelze efektivně vyrábět.
Bez vrtačky nelze prakticky nic vyrobit. V současnosti mám tři a všechny mají elektronické řízení otáček. Sice nedokážu vyrábět lokomotivy, ale s menšími díly si většinou poradím. Naprosto běžně dělám malé série pro velké firmy, ale i kusovku pro soukromníky. V posledních pěti letech jsem začal vyrábět i velmi složité díly pro vstřikolisy.
Nástrojářská frézka TOS FN20. Tento necelou tunu vážící stroj je snem každého mechanika. Frézka má horizontální i vertikální vřeteno a její možnosti jsou omezené pouze sortimentem nástrojů a umem obsluhujícího technika.
Soustruh MN-80. Dnes velice žádaný stroj z TOS Čelákovice. Můj "miláček" je z roku 1961, kvalitou provedení mu současná asijská produkce nemůže konkurovat, ale přeci jenom už je to "starší pán" a nějaký upgrade by mu neuškodil. Základem je přesnost - a tak jsem dal nové posuvové šrouby. Měnit otáčky přehazováním řemenice je opravdu OUT a tak máme nový motor 750W a frekvenční měnič. Otáčky od 20 - 2500/min nastavuji kolečkem. Řízení posuvu příčného suportu vč. synchronizace s vřetenem zajišť uje mnou navržená elektronika. Digitální odměřování obrobku je samozřejmostí.
Hydraulický lis už není tak běžný stroj v dílně, ale jeho možnosti posunují výrobní proces na vyšší level. I speciální rychloběžná vrtačka na plošné spoje najde při výrobě své využití.
Soustruhů v dílně není nikdy dost :-) Tento je sice asijského původu, před spuštěním do provozu jsem ho musel trochu upravit. Největší výhodou je velká (160mm) vzdálenost vřetena od lože. Mohu tedy s určitou opatrností obrábět díly o průměru až 310mm. Kalené litinové lože dlouhé 800mm "pár let vydrží". Opět elektronické řízení otáček a digitální odečet rozměrů obrobku. Přes technické a ergonomické nedostatky asijské výroby je dnes platným pomocníkem v mé dílně.
Toto je pouze zlomek mé dílny, kde realizuji velmi zajímavé prototypové projekty, které úspěšně konkurují zahraniční technice jak kvalitou, tak v neposlední řadě cenou a rychlostí výroby.